تاریخ

آیینه عبرت

تعلل مسوولان تا کی ادامه دارد / زیان سالانه 2,800,000,000,000 ریالی در بندر رجای
ساعت ۱٠:۱٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٥/۱٩   کلمات کلیدی:

به گزارش سرویس اقتصادی هرمزگان نیوز، بندر شهید رجایی زیبنده بنادر ایران نیست: به ازای هر 30 شهروند ایرانی 1 کانتینر و به ازای هر 30 شهروند اماراتی 19 کانتینر!

هر سال تاخیر در تصمیم گیری واگذاری پایانه کانتینر شماره دو بندر شهیدرجایی علاوه بر لطمه 2,800,000,000,000 ریال (دو هزار و هشتصد میلیارد ریال)بر اقتصاد کشور، موجب شده تا بسیاری از خطوط کشتیرانی سرویس خود را به بندرعباس قطع نموده و فعالیت خود را به بنادر کشورهای دیگر منتقل نمایند. لذا قبل از اینکه شرایط از این مرحله فراتر رود باید برای آن چاره اندیشی نمود و سازمان بنادر و دریانوردی نیزهرچه سریعتربایدنسبت به واگذاری پایانه شماره دو کانتینری به برنده مزایده اقدام نماید و بیش از این خود تحریمی نکنیم.

پیامدهای عدم واگذاری پایانه کانتینری شماره دو بندر شهید رجایی به بخش خصوصی برنده مزایده:

1- عدم تردد خطوط کشتیرانی مادر در بندر شهید رجایی و انتقال به سایر بنادر حاشیه خلیج فارس، خطوط کشتیرانی مرسک دانمارک، هانجین کره جنوبی و هاپاگ لوید آلمان از آن جمله اند.

2- عدم بهره گیری از سرمایه گذاری های انجام شده در پایانه کانتینری شماره 2 بندر شهیدرجایی و ظرفیت های موجود.

3- ارتقاء و پیشی گرفتن بنادر رقیب از جمله بنادر جبل علی در امارت دبی، بنادر خلیفه و زاید در امارت ابوظبی، بندر خرفکان در امارت شارجه و بنادر سلاله و سوحا در کشور عمان در عرصه رقابت با بندر شهید رجایی.

4- افزایش 40 درصدی نرخ کرایه حمل دریایی و به تبع آن افزایش قیمت تمام شده کالا.

5- کاهش تعداد بنادری که بندرشهید رجایی به آن ها سرویس کشتیرانی مستقیم دارد و خارج شدن از چرخه رقابت بین المللی.