تاریخ

آیینه عبرت

جام جم
ساعت ٤:٠۱ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٥/۱/۱۱   کلمات کلیدی:
👑⚔ جام جم  ⚔👑
جام جم، یا جام جهان‌نما، جامی بود که همهٔ جهان در آن دیده می‌شده است. این جام به جام کی‌خسرو مشهور بود تا این‌که در قرن ششم به مناسبت شهرت جمشید و یکی‌دانستن او با سلیمان، جام مزبور را به جمشید نسبت دادند و آن را جام جم و «جام جمشید» نام نهادند. همچنین، به آن «جام جهان‌نما»، «جام گیتی‌نما»، «آیینهٔ گیتی‌نما»، «جام کی‌خسرو»، «جام جهان‌آرا»، «جام جهان‌بین»، و «جام عالم‌بین» نیز گفته می‌شود.
بنابراین جام جهان‌نما در نظر مؤلفان «خدای‌نامک» پهلوی که مبنای تألیف شاهنامه قرار گرفت، جامی بوده است که صورت‌های نجومی و سیارات و هفت کشور (هفت‌اقلیم) زمین بر آن نقش شده بود و دارای نیرویی اسرارآمیز بوده است و هر واقعه‌ای که در پهنه جهان اتفاق می‌افتاده، بر روی آن منعکس می‌شده است.برخی از واژه‌نامه‌ها مانند (غیاث اللغات) خواسته‌اند بین کی‌خسرو و جمشید بر سر جام جهان‌بین پیوندی برقرار کنند و گفته‌اند: مناسبت جام به جمشید، آن است که وی جام را ساخته است و کی_خسرو جامی ساخته بود مشتمل بر خطوط هندسی، چنان‌چه از خط‌ها ورقم‌ها و دایره‌های اصطرلابی، ارتفاع کواکب و غیره معلوم نمایند، هم‌چنین از آن جام، حوادث روزگار را معلوم کرد، چنان‌چه درکتاب‌های تاریخی ضبط شده است. فرهنگ‌نویسان گفته‌اند: نام آینه‌ای است که به جهت آگاهی از حال فرنگ، بر سر مناره اسکندریه نهاده بوده است و کشتی‌های دریا از صد میل راه در آینه دیده می‌شده و آن مناره را اسکندر به دست‌یاری ارسطو بناکرده بود.  در روایات داستانی ایران، جم یکی از بزرگ‌ترین پادشاهان سلسله پیشدادی است که جام جهان‌نما را بدو نسبت داده‌اند. در شاهنامه اشاره‌ای به انتساب جام به جمشید نیست ولی چون شهرت جم بیش از کی‌خسرو بوده است و ازسوی دیگر مسلمانان او را با سلیمان پیامبر بنی‌اسرائیل یکی دانسته‌اند، او را صاحب جام جهان‌نما می‌دانند و هم‌چنین در روایات، پیدایش شراب را به جمشید نسبت داده‌اند. جام‌جم ظاهرأ در قرن ششم هجری پدید آمده است.

 
نیلوفر آبی
ساعت ۳:٥۸ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٥/۱/۱۱   کلمات کلیدی:
‌در سنگ نگاره های پارسه (تخت جمشید) و تاق بستان و شوش و … به نگاره ای بر میخوریم به نام گل نیلوفر آبی.
در بسیاری از حاشیه های سنگ برجسته ها میتوان این گل را دید. چیزی که ایرانیان باید بدان بیاندیشند این است که در بسیاری از نگاره های هخامنشی شاهنشاهان گل بدست دارند نه شمشیر!
در دست شاهنشاه غنچه ی گل نیلوفر است و برخی بزرگان که برای شادباش نوروز و مهرگان نزد شاه آمده اند گل نیلوفر آبی بدست دارند. برخی ۱۲ گلبرگ آن را نماد ۱۲ ماه سال میدانند و پیوند این گل با آب را نمادی از ایزد نگهبان آبها،آناهیتا. همچنین در بندهشن آمده که گل ویژه ی روز آبان نیلوفر آبی است.
دکتر حبیب الله بر این نظر است که :سرو نماد اهورامزدا،نخل نماد میترا و نیلوفر نماد آناهیتاست که در مکان های ویژه در پارسه کنده شده و بازگو کننده باور و احترام مردم ان زمان بوده است.(تخت جمشید از نگاهی دیگر؛دکتر حبیب الله)
ایرانیان سی گل را ویژه ی سی روز ماه کرده بودند و برای هر روز نمادی از گل برگزیدند که ظرافت و زیبایی اندیشه ی ایرانی را میرساند.
هم چنین گذاشتن گل هایی چون: سنبل،نرگس و سبزه- زرتشتیان مورد،سرو و شمشاد هم میگذارند- بر سر خوان نوروزی نشان گر ارج داشتن گل وگیاه در فرهنگ و تاریخ این سرزمین بوده است.

 
نقل حکایت جالب از کوروش
ساعت ۳:٥٥ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٥/۱/۱۱   کلمات کلیدی:
کوروش بزرگ درخواست یونانیان را با ضرب المثل جالبی پاسخ داد!!
بعداز فتح سارد وهنگامی که کوروش در سارد بود یونانیان سفیری نزد او فرستادند و تقاضا کردند که کوروش با آنها نیز مانند پادشاه لیدیه(کرزوس) رفتار کند.کوروش جواب مستقیمی به آنها نداده واین مثل را آورد:
«نی زنی به دریا نزدیک شد و دید ماهی های قشنگ در آب شنا می کنند.پیش خود گفت اگر من نی بزنم یقینا" این ماهیها به خشکی در آیند.بعد نشست و چندان که نی زد ، دید اثری از انتظار او نیست .پس توری برداشته به دریا افکند و عده ای زیاد از ماهیها به دام افتادند .وقتی که ماهیها در تور می جستند و می افتادند ، نی زن در حال آنها را تماشا کرد وگفت حالا بیهوده می رقصید ؛ می بایست وقتی که من نی میزدم به رقص آمده باشید .»
منظور کوروش این بود که فرصت را از دست داده اید .چون کوروش قبل از لشکرکشی به سارد از یونانیان خواسته بود که به لیدی و کرزوس یاری نرسانند و متحد نشوند اما آنها به حرف کوروش گوش نداده بودند.حتی کوروش از آنها خواسته بود که با او متحد شوند اما این پیشنها را نیز با بی شرمی رد کرده بودند.
                 
بن مایه ها:
تواریخ هرودوت..کتاب 1بند141
تاریخ ایران باستان مشیرالدوله پیرنیا ج1ص256

 
توسعه مناطق روستایی
ساعت ۱۱:٥۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٥/۱/۱٠   کلمات کلیدی:
✍ توصیه های موسسه IIRR فیلیپین در زمینه توسعه مناطق روستایی
🖊سید ابوالفضل میر قاسمی
International Institute for Rural Reconstruction (IIRR)
🏃    برو به سمت مردم و مدتی در بین آنها زندگی کن
👂    به حرفهای مردم  بدقّت گوش بده و  از آنها یاد بگیر
🏢     برنامه ریزی و طراحی را با آنها انجام بده (احساس هویت و مالکیت داشتن در پروژه)
👈     در موقع اجرای پروژه کنار نایست و نظاره گر نباش بلکه با آنها کار را انجام بده
👈    شروع کن با آنچه آنها می دانند (و نه آنچه خودت می دانی)
🏡    بنا کن (بساز) براساس آنچه که آنها دارند.            
👈    یاد بده با نشان دادن و یاد بگیر با انجام دادن کارها
👈     کارهای اساسی و زیربنایی انجام بده
👈    از پراکنده کاری پرهیز کن و به فکر راه حل جامع باش
👈     از رویکرد چند سطحی، چند بخشی، چند شاخه ای، مشارکتی و کل نگر استفاده کن
👈     بدنبال توانمند سازی مردم جهت پرداختن به تفکرات اساسی و تحلیلی در باره وضعیتشان و یافتن راه حل های بهبود آنها باش (احیای مناطق روستایی یک فرآیند مداوم و تکاملی است و مردم باید خودشان مجری آن باشند. به قول معروف، توسعه باید "درون زا" و  "برون نگر" باشد).
👈    تشویق مردم به حداکثر نمودن استفاده از قدرت پتانسیل فیزیکی، هوشی، روحی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی افراد جامعه، خانواده و جوامع محلی (آزاد سازی قدرت درونی و شکوفایی استعدادها)